21. 7. 2010 - Dolomity východ - ferraty

10:00

0:40

2290 m

Castelleto (nástup do tunelu)

10:30

941 m

Celkem:

1776 m

Snídaně je naplánována na 7:15 a již v 8:15 odjíždíme naším autobusem směrem na Passo Falzarego. Autobus nás vysazuje kousek nad místem našeho včerejšího nástupu na Tofana di Mezzo u rozcestníku na místě zvaném Cason de Roses. Popravé straně je parkoviště a od hlavní silnice na Passo Falzarego odbočuje široká zpevněná cesta. Stoupáme po ní (č. 402)a na prvním rozcestí R´a´gagoles. cesta nás dovede až do sedla Forc. Loc dei Bis.

V sedle odbočujeme vpravo na stezku v trávě a později v suti č. 404. Během 10 nebo 15 minut přicházíme na další rozcestí. Zde odbočujme ostře vlevo a stoupáme pod stěnu Tofany di Roses. Začíná zde zajištěná Via Giovanni Lipella na vrchol Tofana di Roses.

Vlastní zajištěná cesta začíná krátkým ocelovým lanem a žebříkem, který ústí do tunelu Casttelleto, který stoupá až na galerii s nádhernými výhledy. V úvodní části tunelu opět železné schody. V celé délce natažený jistící ocelový drát. Čelovka nebo baterka nutná. Po opuštění tunelu zajištěná cesta spíše klesá a v jejím závěru jeden kolmý slez dolů.

Sutí obcházíme klesajícím traversem celý masív Tofany di Roses. Střídají se chodecké s lezheckými úseky. Některé úseky jsou kolmé a silově náročnější. Vzhledem k tomu, že začíná pršet a přihnala se bouřka, skála nepříjemně klouže. Je třeba lézt rychle, ale velmi opatrně. Před koncem ferraty podlézáme několik mohutných vodopádů, které nás úplně promáčí. Je chladno.

Zajištěná cesta končí na pohodlné suťové cestě. Zde se spojují dvě možné výstupové varianty (via ferrata a klasická turistická výstupová cesta). Na skále vidíme dvě výrazné šipky. jedna ukazuje k vrcholu: „Cima“ a druhá sestupovou trasu k „Rif. Giusani“. Na tomto místě je také možné pohodlně sundat ferratovou výzbroj.

Vzhledem k nejistému počasí a stále trvající bouřce, volíme variantu sestupu kolem chaty Rif. Giusani na chatu Rif. Dibona. Až nad chatu Rif. Giusani sestupujeme cestou v suti. Vzhledem k tomu, že je zde více vyšlapaných stezek, ideální sestupová cesta se místy jeví jako nepřehledná. Bez batohu sestupuji na chatu Giusani, předávám informaci o sestupu dříve příchozím členům skupiny. Vracím se pro batoh a sestupuji dále směrem na chatu Dibona. Pod chatou Rif. Giusani začíná upravená velmi pohodlná štěrková stezka, která v serpentinách klesá až na širokou zpevněnou cestu nad chatu Rif. Dibona.

Od chaty Rif. Dibona sestupujeme již důvěrně známou cestu (z výstupu na Tofana di Mezzo) k rozcestníku Cianzopa u hlavní silnice vedoucí z Cortina d´Ampezzo na sedlo Passo Falzarego. Zde nás zvedává autobus, který nás odváží do kempu.