Chamonix - turistika pod Mont Blancem 2013

V termínu od 2. 8. do 11. 8. 2013 jsem se jako průvodce a garant účastnil zájezdu CK Alpina do Chamonix.

Fotogalerii zobrazíte kliknutím na obrázek.

2. – 3. 8. 2013

V pátek 2. 8. vyrážíme ve 12:00 z Brna. Čeká nás téměř 1300 km dlouhá cesta přes Prahu (stanice metra Zličím) a Plzeň (autobusová zastávka u obchodního centra Borská pole), celé Německo Švýcarsko do francouzského horského letoviska Chamonix. Ve velmi brzkých raních hodinách (3:30) zajíždíme do švýcarské osady Ferret a vykládáme skupinu, která vyráží na trek kolem Mont Blancu na těžko. Odjíždíme ve 4:00 a před 7:00 jsme v kempu Le Grand Champ v chamonixské čtvrti Les Bossons.

V kempu jsme moc brzy a nemůžeme si postavit stany. Přebalujeme si tedy věci do malých batohů a naším autobusem se vracíme zpět do Chamonix. Měníme původní rezervaci lanovky na Aig. du Midu z 11:10 na 8:30. Je hezké počasí, ale podle předpovědi se má po poledni začít kazit.

Aktuální cena zpáteční jízdenky na vyhlídkový vrchol Aig. du Midi je 47,5 Eur (jeden průvodce zdarma). V hypermarketu Carefour u parkoviště kupujeme dvě pětilitrové krabice vína (11 Euro 1ks). Výhled z teras je jako vždy excelentní. Pěsně před 10:30 sjíždíme na mezistanici Plan le I´Aiguille a vyrážíme na pěší část dnešního. Pohodlná cesta k ledovci Med de Glace, resp. k horní stanici zubačky Le Montenvers zprvu klesá nad chatu Ref. du Plan de I´Aiguille a později se vlní po vyhlídkové trase tzv., Jižního Balkónu. U rozcestníku volíme výstup pod kopec Signal Forbes. Z pod vrcholu jsou nádherné ničím nerušené výhledy na ledovec Mer de Glace, Le Drus, Grandes Jorasses a další horské velikány. Sestup k zubačce již není dlouhý. Celý výlet zabere něco mezi 2,5 – 3,5 hodinami.

Ledovec Mer de Glace poskytuje ještě jednu turistickou atrakci. Každý rok je zde uměle hloubena ledová jeskyně. Část cesty k ledovci se sjíždí lanovkou, zbytek je nutné dojít po schodech a můstcích. V jeskyni toho mnoho není. Stálicí zůstávají fotograf s bernardýnem, ledový bar a barevně nasvícené stěny.

Do Chamonix sjíždíme zubačkou, na kterou nám platí zpáteční jízdenka na Aig. du Midi. Před návratem do kempu konáme ještě krátkou a rychlou prohlídkou Chamonix (hlavní námětí, socha J. J: Balmata, Dům horských vůdců …). Večeře je naplánována na 19:30. Ke kempu buď od hotelu Alpina nebo ze stanice Chamonix center jezdí dva doutobusy (č. 1 a 2). Autobus č. 2 zajíždí do konce 2x denně až pod kemp na zastávku Toconaz (směr Les Bossons). Podobně pak odjíždí z této zastávky autobus 2x denně i do centra Chamonix.

4. 8. 2013

Vstáváme v 7:20 a po snídani (7:45) se v 8:30 vydáváme na cestu. Ceká nás krátký přejezd autobusem přes Argentiere, sedlo Col des Montes do Švýcarska pod přehradu Lac d´Emosson. Letos je dolní část turistického výtahu z Le Chatelard mimo provoz, resp. v rekonstrukci. Pro plné využitéí veřejností bude připraven až příští rok. V provozu je letos jen druhá a třetí část přepravního systému (vláček a horní výtah). Cesta k atrakci je značena upraveným značením (místo první odbočky vlevo do svahu jedeme podle šipek až druhou cestou, která vede až na parkoviště u přehrady. Asi v polovině serpentin je odbočka vlevo na parkoviště. Podle původní informace jsme se tam měli dostat i s autobusem, ale pro něj je hned začátek díky sesunu kamení neprůjezdný a i následný tunel bychom neprojeli. Na křižovatce je tedy potřeba vystoupit (9:55). Parkoviště je vzdálené asi 10 minut chůze (10:05. Provizorní parkoviště je velmi malé a vhodné jen pro osobní vozy. Vpravo do svahu odbočuje široká lesní cesta, která vede ke stanici legendárního historického vláčku. V7stup trvá 10 – 15 minut. Na stanici, která je částečně v rekonstrukci, přicházíme v 10:20. Kupujme lístky. Díky rekonstrukci jsou letos speciální ceny (10 CHF = 8,5 Eur, jednosměrná jízdenka na vláček + výtah Munific k přehradě).

Podle předpovědi se má počasí opět odpoledne kazit a mají přijít bouřky. Na hráz přehrady sestupujeme po ocelových můstcích a žebříku. Již při cestě vláčkem se otevíraly úchvatné pohledy, ale i přehrada má své neodolatelné kouzlo. Na konci hráze cesta po umělém ocelovém mostě přechází na druhou stranu k rozcestníku. Zde je možné zvolit ze dvou variant. Buď se vydat vlevo na  cestu s názvem „Montange de Barberine“ a za necelé dvě hodiny dojít k chatě Refuge de la Loriaz nebo pokračovat vpravo a vystoupit do sedla Col de la Terrasse. Vytváří se „úderná“ skupina a vyrážíme do v ýše zmíněného sedla. Podle rozcestníku by nám to nemělo zabrat více než 3 hodiny (od rozcestníku vycházíme ve 12:00). Kousek za rozcestníkem překonáváme visutý ocelový most vybudovaný ve skále nad silnicí vedoucí k druhé nádrži v oblasti Lac du Vieux Emosson. U dalšího rozcestníku se dáváme vlevo  a cestě zvané Goge de la Veudate stoupáme směrem na Traces de Dinosaures, Col des Corbeaux a Col de la Terrase (2648 m)

Horská travnato kamenitá stezka stoupá pohodlně a docela rychle nad potůčkem. Výrazné sedlo Col des Corbeaux na obzoru trošku mate. U rozcestníku téměř na koci údolí se dáváme vlevo a stoupáme do sedla Col de la Terasse. Vršek stoupání je po kamení a plochách skalkách se zbytky sněhu. Do sedla Col de la Terasse přicházíme po 2 hodinách (o hodinu dříve ve 14:05, svačina do 14:35). Začátek sestupu k chatě Ref. de la Loriaz je velmi příkrý v suti a po nízkých skalkách. Díky zbytkům sněhu je cesta hůře patrná. V dolní části karu pak suťovisko přechází v pohodlnou horskou stezku v trávě a kamení. Sestup je značený žlutou značkou. Sestup k chatě Refuge de la Loriaz nám zabere necelou hodinku. Jedná se o seskupení několika budov fungující jako ekosalaš s možností jednoduchého občerstvení.

Od chaty sestupujme po široké cestě, ze které před velkým křížem odbočujeme vlevo na stezku v travnatém svahu. N arozcestnících se stáýle držíme směrem na Le Couteray nebo Le Buet. Pohodlná lesní cesta rychle sestupuje v serpentinách a během 1,5 hodiny jsme u autobusu, který stojí na parkovišti u železniční stanice Le Buet ve Vallorcime (nedaleko kempu Les Montets).

Přejíždíme do kempu v Chamonix. Večeři máme naplánovanou na 19:00.

5. 8. 2013

Ráno vstáváme před 7:00. Snídaně je dnes časná (7:15) a už v 8:00 sedíme v autobuse a přejíždíme přes Chamonix, Argentier do Le Tour (z Argentieru značeno na lanovku Col de Balme, Le Tour).

Ceny lanovek (jednosměrné jízdenky):

• Le Tour – Col de Balme: 20,5 Eur
  • Le Tour – Charamilon: 12,5 Eur

Rozdělujeme se do dvou skupin. Jedna vyjíždí na mezistanici Charamilon (12,5 Eur) a odtud pokračuje k chatě Ref. Albert 1er. Druhá skupina využívá lanovky až pod sedlo Co du Balme (20,5 Eur).

Ze stanice pod sedlem Col de Balme vyrážíme v 9:30 a naší cílem je chata Ref. Albert 1er. Cesta je hojně využívaná a pohodlná. Příjemně tak nabíráme výšku. Lac de Charamillon, výrazně poznačené na mapě, je spíše podmáčenou loukou. Před traverzem na boční morénu ledovce Du Tour je několik příkřejších míst zajištěných lany. Závěr výstupu k chatě vede po boční moréně ledovce. K chatě Ref. Albert 1er (2702 m) přicházíme v 11:20 (pauza do 12:10). Chta je v současné době v rekonstrukci, ale restaurace funguje. Na malém heliportu u chaty často přistává vrtulník, který přiváží a odváží dělníky, horolezce a turisty.

Od chaty sestupujeme stejnou cestou a v 14:00 přicházíme do sedla Col des Montets. Setrváváme do 15:00 a pak sestupujeme do sedla Col des Possetes (15:20). Do sedla Col des Montets, resp. na parkoviště pod sedlem, jdeme spodní cestou (vynecháváme výstup na Aig. de Possetes. Všechny odbočky při sestupu jsou značené směrem na Col des Montets. Subjektivně mi sestup touto cestou mi přijde pohodlnější než přes vrchol Aig. des Possetes.

Cestou do kempu se zastavujeme na rychlý nákup v Carefouru v Chamonix. Večeře je v 19:00.

6. 8. 2013

Ráno vstáváme stejně jako včera před 7:00. Snídaně je naplánována na 7:15 a odjezd do Les Contamines – Montjoie v 8:00. Autobus parkuje na parkovišti u lanovky na Monte Signal (poblíž kempu Le Pontet). Podle ceníku vychází lanovka na Monte Signal na 7 Eur. Je ale možné koupit pro 15 lidí bodovou jízdenku a tak po přepočítání vychází cena pro jednoho člověka na 4,7 Eur. Během cesty musíme jednou přestupovat a nakonec vyjíždíme až do výšky 1870 m.

Od horní stanice lanovky vycházíme v 9:50. Čeká nás výstup po široké zpevněné cestě nejprve do sedla Col du Joly (10:20). Podle rozcestníku pokračujeme k chatě Challet du Joly (2019 m, 10:30). Zde je možné rozdělit skupiny. Jedna může začít klesat zpět k mezistanici lanovky. Druhá skupina se může pokračovat přes Aig. Croche na vyhlídkový hřeben. U dalšího rozcestníku cestou na Aig. Croche je možné opět odbočit dolů směrem do Les Contamines.

Pokračujeme dál na Aig. Croche. Po chvíli scházíme z široké cesty a stoupáme příkře svahem po úzké pěšince. Na vrchol Aig. Croche (2500 m) přicházíme v 11:50 a zůstáváme do 12:10. Kopec poskytuje nádherný kruhový rozhled.  Následuje nádherný ostrý hřebínek s úchvatnými výhledy. Překonáváme Tete du Veleray (2452 m, 13:00) a přicházíme k rozcestí (13:15), odkud dále pokračujeme směrem Tete de la Combal a Mont Joly. Za Tete de la Combal přicházíme k rozcestníku Pre Conduit (1830 m, 14:45) a začínáme travnatými svahy sestupovat směrem na La Combaz a Les Contamines. Cestou několik rozcestníků. Jeden z nich je v místě zvaném Le Tappe (1630 m, 15:05) a je u něj zdroj vody. V tomto místě také začíná široká zpevněná cesta, který na zpěvnou cestu ústí u restaurace v Colombat (1500 m, 15:25). Vpravo vede cesta k mezistanici lanovky do Les Contamines (cena za jízdu dolů 4 Eura), vlevo sestupujeme přes Le Baptieu do Les Contamines. Cesta zprvu klesá po široké cestě a později vchází do lesa na rozbahněnou lesní stezku.

V Le Baptieu (16:00) scházíme mezi domy a na hlavní silnici a na velkém kruhovém objezdu se dáváme vpravo ke kempu Le Pontet a na parkoviště u lanovky (16:10). Večeři máme stejně jako včera naplánovanou na 19:00.

7. 8. 2013

Od rána prší a je velmi chladno. Rušíme dnešní túru a v 9:30 odjíždíme autobusem č. 2 na prohlídku Chamonix. Zastavujeme se v Muzeu Alpinismu (normální vstupné 5 Euro na osobu, skupina 3,5 Euro na osobu a průvodce gratis). Procházíme centru města a ochody. Oběde v pizzerii na hlavním náměstí naproti poště (pizza 11 Eur, víno 0,1 l 5,5 Eur, voda v ceně).

Plavecký areál je otevřený od 12:00 do 19:30. K dispozici je bazén (6,7 Eur, s kartou z kempu 5,4 Eur), sauna 12,5 Eur, posilovna 6,9 Eur.

8. 8. 2013

Ráno vstáváme krátce po 7:00 a snídani máme naplánovanou na 7:30. Autobusem odjíždíme do Les Houches k lanovce na Bellevue. Pod dráty lanovky nedávno vyhořela hospoda a lanovka je celé léto mimo provoz. Musíme tedy využít další lanovky v Les Houches, lanovky Telecabine du Prairion. Ceny lanovky na Prarion jsou stejné jako na Bellevue (jednosměrná jízdenka 12:50 a zpáteční 15 Eur).

Vyjíždíme lanovkou a v 9:40 začínáme sestupovat po široké zpevněné cestě do sedla Col Voza (1653 m, 10:00 – 10:10). Po široké cestě vpravo od kolejí zubačky Tramway du Mont Blanc stoupáme na Bellevue (1770 m, 10:30). Zubačka letos slaví 100 let od svého vzniku.

Naše další kroky vedou po variantě legendárního treku Tour du Mont Blanc směrem do sedla Col de Tricot. Naším cíle je visutý most nad údolím potoka vytékajícího zpod ledovce Glacier de Bionnassay (11:25 – 11:35). Od mostu se vracíme zpět k rozcestníku L´Are (1760 m, 11:45) a odtud začínáme stoupat na konečnou stanci zubačky Le Nid d´Aigle. Cesta jde zprvu pohodlně po dně karu a později rychle nabírá výšku v serpentinách. Později se stačí vlevo a brodí potok. Za brodem je ve svahu instalováno několik řetězů a žebříků. Přechází se jeden vodopád. Horní stanice zubačky Le Nid d´Aigle je už na dohled a přicházíme k rozcestníku. Vpravo stoupá cesta přímo k nové chatě a vlevo ke stanici zubačky (13:45). Jdeme hned na vlak, abychom zjistili, že kvůli počasí byly zkušeny hned tři odpolední spoje. Další vlak jede až v 15:30. Stoupáme asi 100 – 200 m nad stanici do chaty. Prší a je chladno (čaj 3 Eur, svařák 4Eur, polévka 6 Eur).

Vlak z Le Nid d´Aigle do sedla Col Voza stojí 16 Eur, průvodce ve skupině 13,5 Eur. Vlak jede asi 15 minut, ale překonává ohromné převýšení. V sedle Col Voza vystupujme v 156:15. Čeká nás poslední část výletu a po široké cestě stoupáme zpět k horní stanici lanovky Prarion (příchod v 16:20). S autobusem a skupinou „přechodářů“ se scházíme na parkovišti, které je vlevo od dolní stanici lanovky v Les Houches. Autobusem se vracíme do kempu Le Grand Champ v Les Bossons. Večeře v 19:00.

9. 8. 2013

Snídani máme naplánovanou na 7:30 a v 8:00 odcházíme na vlak do Les Houches (stanice Toconaz). Vlak jede chvíli před 8:30. Jdeme asi 10 minut a vystupujeme v Les Houches. Od nádražní budovy sestupujme vlevo k mostu, kde je rozcestník (odchod v 8:40). Stále se držíme směrem na Merlet a sochu Krista (Statue de Christ Roi). Po chvíli opouštíme silnici a jdeme nejprve po široké zpevněné cestě, později se cesta zužuje v lesní pěšinu.

U rozcestníku, který upozorňuje na dvě možné cesty směřující k soše Krista a k oboře Merlet, se dáváme vlevo. K sobše Krista je to asi 20 mnut stoupání (1180 m, 9:15). Je mlha a poprchá. Po chvíli stoupání lesem vycházíme na parkoviště u obory Merlet (Parking du Merlet, 1340 m, 9:35). Oboru obcházíme zleva a ve směru na chatu Ref. Belachat. Na konci obory je rozcestník s názvem Merlet (1650 m, 10:20 – 10:35). Obracíme se k sestupu. Stále prší. U vstupu do obory je parkoviště a další rozcestník „Parking Animalier du Merlet (10:55 – 11:15, 1490 m). Formuje se rychlá skupina, která s evrací zpět k výstupu na chatu Ref. Bellachat. Ostatní sestupují do Chamonix.

Počasí se chvíli lepší, ale netrvá dlouho a opět začíná pršet. Během 15 minut jsme zpět u rozcestníku Merlet a lesem stoupáme dál. V jednom úseku jdeme po skalách a později vycházíme nad hranici lesa. S přibývající výškou přibývá i kamení. K chatě Ref. Bellachat (2154 m, 12:45 – 13:40) přicházíme za mlhy a deště. V chatě je docela plno, ale i tak dáváme čaj a polévku (celkem 9 Euro, polévka z pytlíku). Ve 13:40 se alespoň částečně protrhávají mraky a občas je trochu vidět do údolí Chamonix. Cesta od chaty klesá velmi příkře a rychle v serpentinách. V 16:00 jsme v Chamonix u autobusové zastávky Chamonix center. Následuje rychlý nákup vína, sýrů, map a pečiva. Večeře je opět v 19:00.

10. – 11. 8. 2013

Dnes nás čeká poslední túra. Vstáváme v 6:30 a začínáme balit věci. V 7:30 je snídaně a od 7:30 máme přístupný autobus. V 8:30 nám z autobusové zastávky Toconaz u kempu odjíždí autobus č. 2 do centra Chamonix (zastávka Chamonix center). Odtud krátce pokračujeme k dolní stanici na Le Brevent. Kupujeme si zpáteční jízdenku a přes jednu mezistanici vyjíždíme na vyhlídkový vrchol Le Brevent do výšky 2525 m. Pozorujeme basejumpery, kteří se vrhají ze stěny dolů. Je nádherné počasí a skvělé výhledy. Na vršku zůstáváme asi 45 minut a pak sjíždíme na mezistanici Plan Praz. Odtud vycházíme chvilku před 10:00 směrem na La Flegere. Stoupáme po široké cestě a nad mezistanicí u rozcestníku odbočujeme vpravo a dlouze klesáme k rozcestníku. Chvíli pak jdeme po v travnatém svahu až opět vycházíme krátce na širokou zpevněnou cestu. Z ní odbočujeme vpravo a lesem jdeme k horní stanici lanovky na La Flegere (1877 m, 12:00 -12:20). Od lanovky cesta klesá k suťovému poli a po jeho překonání začíná stoupat k jezeru Lac Blanc. Zprvu se jedná o širokou zpevněnou cestu, která později přechází v kamenitou horskou hojně využívanou stezku, po které projde spousta lidí. K jezeru jdeme asi 1,5 hodiny. U jezera Lac Blanc (13:50 – 14:30) se děláme chvíli „kochací“ pauzu.

Sestup na parkoviště pod sedlem Col des Montets zahajujeme ve 14:30. Krátce zastavujeme u fotogenického jezírka ve výšce 2200 m. Závěr sestupu je opět příkrý v pohodlných serpentinách. Autobus najíždí na parkoviště na domluvených 16:00. Přicházíme chvíli před 16:30.

U blízkého potůčku pácháme nutnou hygienu a v 17:30 zahajujeme přesun do ČR postejné, jako jsme přijeli. V Brně na Zvonařce jsme v neděli 11. 8. před polednem.

Fotogalerii zobrazíte kliknutím na obrázek.